8 redenen om buiten te bewegen

Regelmatig de buitenlucht opzoeken is pure noodzaak voor je gezondheid. Acht redenen om je sportmomenten naar buiten te verplaatsen.

1. Met dank aan de zon: vitamine D

Het opzoeken van de buitenlucht is de beste manier om je lichaam te voorzien van vitamine D. Door het UV-licht maakt je lichaam deze vitamine aan in de huid. Vitamine D is essentieel voor je botten en je immuunsysteem. Via de voeding krijgen we niet altijd genoeg vitamine D binnen en in de winter, als de zon niet zo sterk is, kan het nodig zijn om extra supplementen te slikken.

2. Je slaapt veel beter

Door buiten te bewegen, profiteer je van het buitenlicht. Dat licht is veel krachtiger dan het licht van lampen. En dat helpt bij het afstellen van je biologische klok en je hormoonhuishouding. Vooral voor de productie van het slaaphormoon melatonine is dat belangrijk. Ben je overdag lekker veel buiten geweest, dan maak je ‘s avonds meer melatonine (slaaphormoon) aan en slaap je beter.

3. Pak die winterdip aan

Buitenlicht laat ook een verband zien met de kans op een depressie. Ook dat heeft mogelijk te maken met de hormoonhuishouding: zon- en daglicht stimuleren de aanmaak van serotonine in de huid. Deze neurotransmitter heeft een positief effect op onze stemming. Daarom is het zelfs ‘s winters een goed idee om door weer en wind buiten te wandelen of te fietsen.

4. Lucht in het park is schoner

Als je gaat sporten in een park of in het bos profiteren je longen. De lucht in de buurt van bomen en planten is schoner. Omwonenden van parkjes of bossen lijden daarom minder aan longklachten – en overigens ook minder aan depressie, hart- en vaatziekte en diabetes. Dat weten we uit onderzoek van de Nederlandse socioloog Jolanda Maas, werkzaam bij het VU Medische Centrum, onder ruim 345.000 stadsbewoners (1,2).

5. Doen: kijken naar de kleur groen

Het zien van bomen en de kleur groen maakt dat bewegen nog krachtiger helpt ontspannen. Engelse onderzoekers lieten mensen trainen op een lopende band, terwijl ze keken naar een muur waarop ‘natuur’ of een stedelijke omgeving te zien was. Van het bewegen alleen ging al een positief effect uit. De bloeddruk daalde, de stemming verbeterde, net als het gevoel van eigenwaarde. Het effect was echter veel groter, als de deelnemers keken naar een prettige, groene omgeving. Een stedelijke omgeving verminderde het positieve effect (3).

6. Goed voor de motivatie

Sporten in een groene omgeving blijkt ‘verslavender’ te zijn en sterker te motiveren dan sporten in de stad of in een sportcentrum, zegt onderzoek (4). Mensen vinden het simpelweg leuker, prettiger en aangenamer om rondjes te rennen in het park dan op de lopende band en daarom houden ze het langer vol.

7. IJskoud? Dat helpt bij afvallen

En als het buiten ijskoud is? Ja, ook dan is buiten bewegen extra goed voor je. Recent onderzoek van onder andere de Universiteit van Maastricht laat zien dat zowel sporten als een lage omgevingstemperatuur het bruine vetweefsel aanzet tot het verbranden van lichaamsvet en dat kan helpen om sneller af te vallen of op een gezond gewicht te blijven (5).

8. Train de oogspieren

De ogen kunnen buiten meer ronddwalen, verder wegkijken, waardoor meer afwisseling optreedt tussen ver en nabij kijken, wat de oogspieren traint. Kinderen en jongeren die meer tijd doorbrengen in de buitenlucht, hebben mede daarom waarschijnlijk minder kans om bijziend te worden.

Bronnen

(1) Morbidity is related to a green living environment. Jolande Maas ea, VU Medisch Centrum
(2) Positive health effects of the natural outdoor environment in typical populations in different regions in Europe (PHENOTYPE): a study programme protocol, Jolande Maas ea, VU Medisch Centrum
(3) Int J Environ Health Res. 2005 Oct;15(5):319-37.The mental and physical health outcomes of green exercise. Pretty J1, Peacock J, Sellens M, Griffin M. van de Universiteit van Essex, Colchester, UK.
(4) Soc Sci Med. 2010 Mar;70(6):816-22. Epub 2010 Jan 8. The relationship of physical activity and overweight to objectively measured green space accessibility and use. Coombes E, Jones AP, Hillsdon M. van de Universiteit van East Anglia, Norwich, Norfolk, UK.
(5) Short-term Cold Acclimation Recruits Brown Adipose Tissue in Obese Humans, Wouter van Marken Lichtenbelt, Universiteit Maastricht

 

Elke dag bewegen is beter dan de sportschool

Ouderdomsziekten bestaan eigenlijk niet, stelt arts en verouderingswetenschapper David van Bodegom. Een belangrijke boosdoener voor het aftakelen is niet ouderdom, maar gebrek aan beweging. Tot zover het slechte nieuws. Het goede nieuws is dat je je tien jaar jonger kunt voelen. Niet door naar de sportschool te gaan, maar door vijf keer per week een half uur te wandelen.

WELKE SPORTEN ZIJN NOU HET BESTE VOOR JE CONDITIE?

David van Bodegom, arts en verouderingswetenschapper aan de Leyden Academy: “Mensen denken bij sport altijd dat ze moeten gaan bewegen als een Olympiër. Hoe meer, hoe harder, hoe beter. Maar als het om je gezondheid gaat, ben je helemaal niet beter af als Olympiër. Het gaat niet om het presteren, het gaat om het bewegen. Puur vanuit het oogpunt van gezondheid is het beter om vijf dagen per week te wandelen dan drie keer per week naar de sportschool te gaan. Voor je lijf is het belangrijker dat je elke dag beweegt dan dat je af en toe een sportieve topprestatie neerzet. Mensen met een zittend beroep doen er om die reden goed aan heel regelmatig even op te staan. Het gaat erom dat je die inactiviteit doorbreekt en dat kan al door een kop koffie te halen.”

BEN JE OOIT TE OUD OM TE SPORTEN?

“Nee. Er zijn honderdjarigen die nog de marathon lopen. Er is veel mogelijk. Nou is een marathon niet voor iedereen weggelegd. En natuurlijk lever je wel in de loop der jaren wel iets van je spierkracht en conditie in. Maar niet alles wat je inlevert, heeft te maken met natuurlijke veroudering. Het gekke is alleen dat we veel van die teruggang voor lief nemen. Als je je hele werkzame leven veertig uur per week achter een bureau hebt gezeten, dan vinden we het normaal dat je – zo tegen de tijd dat je met pensioen gaat – een buikje hebt. Dat dat buikje het risico op hart- en vaatziekte en diabetes vergroot, nemen we ook op de koop toe. ‘Het hoort bij het ouder worden’, zeggen mensen dan. Maar dat is niet zo.”

WAAROM IS EEN BUIKJE NIET NORMAAL?

“Ik heb onderzoek gedaan onder Afrikaanse mensen op het platteland. Die zijn tot op hoge leeftijd lichamelijk actief als boer, omdat ze anders niets te eten hebben en onder die mensen komt nauwelijks diabetes voor en ook vrijwel geen hart- en vaatziekte. Veel van onze westerse ‘ziekten’ zijn in feite geen ouderdomskwalen, maar leefstijl gerelateerde aandoeningen. Inactiviteit is één van de redenen waarom we in Nederland een miljoen mensen met diabetes hebben en de helft van de Nederlanders aan overgewicht lijdt en dus vaak een buikje heeft. Nogmaals: dit is geen pleidooi om als een gek te gaan sporten, wel om die inactiviteit te doorbreken. Een groot gedeelte van onze lichamelijke conditie en spierkracht is namelijk trainbaar. Er valt dus een hoop terug te winnen, ook als je dat allang kwijt bent en zelfs als je de zestig, zeventig of tachtig al gepasseerd bent.”

WAAROM ZOU IK OP MIJN TACHTIGSTE NOG GAAN SPORTEN?

“Veel ouderen slikken pilletjes tegen botontkalking of hoge bloeddruk. De vraag is echter of ze dat ook nodig hebben als ze in beweging komen. Ik ben wel een voorstander van het ‘ontpillen’ zodra dat kan. We weten dat beweging, impact op je botten, belangrijk is, ook als je al botontkalking hebt en dat dit je botten versterkt – ongeacht je leeftijd. We weten ook dat je vanaf je dertigste inboet qua bot- en spiermassa. Maar dat je die terugval kunt inperken als je in beweging komt. Daarnaast worden je longen en je hart sterker dankzij een actieve leefstijl. Bewegen beschermt je zelfs tegen dementie en verkleint de kans op depressie.”

IEDEREEN WIL ZICH WEL EEN PAAR JONGER VOELEN: WAAROM STAAN WE DAN TOCH NOG NIET COLLECTIEF OP HET SPORTVELD?

“Ons lichaam gaat graag spaarzaam om met energie. Dus van nature komen we liever niet beweging. De keuze tussen zitten of staan is dan ook een eenvoudige. We zijn liever lui dan moe. Daarnaast wordt stilzitten ook beloond. Kinderen die wiebelen op hun stoel in de klas, worden als onrustig beschouwd en krijgen dat ook te horen van de juf of meester. Veel stilzitten is deels ook aangeleerd. Gelukkig rukken de statafels op in het onderwijs. Sommige kinderen leveren dankzij dat staan ook betere prestaties. Ze kunnen hun energie lekker kwijt, concentreren zich daardoor beter en halen zodoende betere cijfers.”

ONDERZOEK NAAR BEWEGEN ONDER OUDEREN…

…laat zien dat je niet perse een professional nodig hebt om in beweging te komen én te blijven. De Leyden Academy heeft een groep van 50-plussers gevolgd, die samen vijf ochtenden per week een uur samen bewegen. Ze doen dat met een coach uit eigen gelederen. Iemand die bijvoorbeeld in het verleden gymleraar is geweest of veel met gesport heeft. De ouderen doen allerlei oefeningen, lopen rondjes om het veld – kortom als je maar in beweging komt. En dat doen deze senioren al meer dan zes jaar met succes.

HET BELANG VAN PLEZIER

En waarom zijn deze mensen zo trouw? Omdat ze het gezellig hebben samen. Ze hebben plezier, vinden het leuk om samen te trainen en daarna nog een kop thee of koffie te drinken. Het is een lekker begin en geeft structuur aan de dag. Behalve het plezier dat mensen beleven aan deze senioren bootcamp, levert het bewegen hen ook meer gezondheid op. We hebben deze ouderen onderworpen aan een looptest. Mensen moeten dan laten zien hoeveel meter ze in zes minuten kunnen afleggen. Normaal leveren mensen vanaf hun veertigste elke jaar vijf meter in, maar deze mensen hebben er elk jaar twintig meter bijgekregen. Los van de conditie zien we ook dat deze mensen afvallen, dat ze minder of geen medicatie nodig hebben en dat ze zich ‘gewoon’ gelukkiger voelen.”

Bron: https://gezondnu.nl/dossiers/leefstijl/gezond-en-vitaal-ouder-worden/elke-dag-bewegen-is-beter-dan-de-sportschool/

Bacterien in de sportschool

Help!! In de sportschool krioelt het van de bacteriën

Dan denk je dat je goed en gezond bezig bent door naar de sportschool te gaan, blijkt het in een sportschool te krioelen van de bacteriën. Het is er zelfs zo vies, dat er op een apparaat gemiddeld 362 keer meer bacteriën rondkruipen dan op een WC-bril. 

In het onderzoek dat twee jaar geleden in een Britse krant werd gepubliceerd werden monsters afgenomen van 27 verschillende sporttoestellen. De resultaten waren niet best. Op een vierkante centimeter van de apparaten, zaten meer dan een miljoen microben. Schokkend, maar wat misschien nog wel schokkender was, is dat 70% van de gevonden organismen ook daadwerkelijk schadelijk bleken te zijn voor de gezondheid. In veel sportscholen moeten de apparaten na gebruik worden afgenomen met een desinfecterend doekje. Dit scheelt een hoop echter worden nog steeds niet alle bacteriën hiermee gedood.

Hopelijk is het in Nederland beter gesteld met de hygiene in sportscholen. Want zeker naarmate je ouder wordt ben je vatbaarder voor allerlei bacteriële infecties. Je moet er toch niet aan denken dat je goede gedrag wordt beloont met een pittige bacteriële infectie.