Met cognitieve fitness train je lichaam en geest

In beweging blijven is goed voor het lichaam. Dat is algemeen bekend. Maar ook je geest blijft fit door regelmatig te bewegen en te sporten. Wanneer je je hersenen tijdens het trainen extra prikkelt, houd je je brein flexibel en scherp. En dat is precies waar het bij cognitieve fitness om gaat.

Cognitieve fitness: wat is het precies?

Het is goede nieuws is: het is niet moeilijk om sporten te combineren met een potje brain training. Vrij eenvoudig zelfs. Het enige wat je hoeft te doen, is tijdens het bewegen ook je hersenen extra aan het werk zetten. Bijvoorbeeld door je op je omgeving te concentreren, rekensommen te maken tijdens het sporten of samen met een sportmaatje oefeningen te doen die je aan het denken zetten. Daarbij maakt sporten in de buitenlucht het nog makkelijker om zowel lichaam als geest uit te dagen.

Bewegen zorgt voor aanmaak van nieuwe hersencellen

Waarom cognitieve fitness zo goed voor je is? Dat heeft te maken met de aanmaak van nieuwe hersencellen. Wanneer je in beweging bent, maken je hersenen namelijk nieuwe cellen aan (neurogenese). Ook groeit het aantal verbindingen tussen de hersencellen als je actief bezig bent. Cognitieve fitness wordt daarom ook preventief ingezet om de strijd met dementie en psychische klachten aan te gaan. Daarbij kun je door lekker te bewegen “en je lichamelijke conditie op pijl te houden de cognitieve gevolgen die soms gepaard gaan met veroudering, tegengaan”, is te lezen op de website cognitievefitness.nl

Voorbeeldoefeningen cognitieve fitness

Maak je een wandeling in het bos of op het strand, dan is dat een heel geschikt moment om ook je brein in beweging te krijgen. Hoe je dat doet? Met een aantal eenvoudige oefeningen kom je al een heel eind. Tel bijvoorbeeld het aantal honden dat je tegenkomt of ga eens na hoeveel rode, gele of groene jassen je onderweg ziet. Probeer die informatie te onthouden en een kwartier later weer voor jezelf op te noemen. Of: stel samen met je wandelpartner om de beurt kennisvragen aan elkaar, zodat je bij elke stap extra aan het denken wordt gezet. Wandelen en hersentraining in één! Een ander idee: noem het alfabet op en zet bij elke medeklinker een zijstap naar rechts en bij elke klinker een stap naar achteren. Hilariteit gegarandeerd.

GezondOud_buiten trainen_cognitieve fitness_foto door lvfphotoraphy

 

Wetenschappelijk onderbouwde methode

Cognitieve Fitness is een trainingsmethode die in 2004 werd ontwikkeld voor het NCCN (Neuro Cognitief Centrum Nederland). Neuropsychologen en sportdeskundigen stelden de methode samen, op basis van wetenschappelijke bevindingen. In 2012 en 2015 zijn positieve resultaten gemeten tijdens twee effectmetingen naar Cognitieve Fitness binnen de GGZ. Dat blijkt uit twee onderzoeksrapporten van het Trimbos Instituut.

Bronnen:
www.cognitievefitness.nl

Hoofd en hart_foto door Nadezhda Moryak_Pexels

Hoe word je gezond en gelukkig ouder?

Sociale contacten dragen bij aan gelukkig ouder worden

We worden met z’n allen steeds ouder. In 2020 telde Nederland 3,4 miljoen 65-plussers en naar verwachting zullen er in 2060 bijna 2 miljoen zijn bijgekomen. Het onderwerp ‘gezond en gelukkig ouder worden’ is dus relevanter dan ooit. Maar hoe zorg je ervoor dat je fit blijft en ook zo lang mogelijk lekker in je vel zit? Onderzoekers aan de Rijksuniversiteit Groningen vragen zich precies hetzelfde af. Professor Nardi Steverink onderzoekt daarom hoe we gezond en gelukkig ouder kunnen worden en welke invloed onze sociale omgeving daar op heeft. Want met name het sociale aspect blijkt een grote rol te spelen. Ze stelt zelfs dat het hebben van weinig sociale contacten even slecht voor je kan zijn als roken. (bron: video op rug.nl).

Gezondheid plus tevredenheid plus zingeving

Gezond en gelukkig ouder worden bereik je niet alleen door minder eenzaam te zijn: ‘Andere belangrijke ingrediënten zijn het sociale netwerk, een rol spelen in de maatschappij, het gevoel bij een groep te horen en er toe te doen’, aldus Steverink. Ook Crétien van Campen, wetenschappelijk strateeg bij het Sociaal Cultureel Planbureau, stelt dat gelukkig ouder worden afhankelijk is van meerdere factoren, namelijk ‘gezondheid plus tevredenheid plus zingeving’. Na het pensioen valt voor veel mensen de werkidentiteit weg en daarmee vaak ook de belangrijkste reden om ‘s ochtends uit je bed te komen. Zingeving en zin vinden in andere maatschappelijke rollen of in familie, sport of cultuur kan dan enorm helpen, aldus Van Campen.

Afspreken in groepsverband maakt gelukkig

‘Verbondenheid met anderen is zelfs een psychologische basisbehoefte om sterk in het leven te staan’.  Dat is een van de uitspraken van breindeskundige Charlotte Labee. ‘Je kunt nog zo gezond eten, vaak sporten of werken aan je mindset, maar zonder sociale omgang met anderen mis je een essentieel puzzelstukje in je zoektocht naar groei, geluk en gezondheid’, stelt ze op haar website. Een van de manieren waarop sociale contacten bijdragen een je levensgeluk is volgens Labee regelmatig afspreken in groepsverband. Het verbetert niet alleen je geestelijke gezondheid maar ook je immuunsysteem en ziekteherstel.

Met sporten in groepsverband sla je dus twee vliegen in één klap. Je blijft lichamelijk en geestelijk fit én wordt gelukkig ouder. En dat is precies waar wij zo in geloven.

Bronnen:
www.rug.nl
www.socialevraagstukken.nl
www.charlottelabee.com