GezondOud - foto door Daria Shevtsova - Pexels

Hydrateren kun je leren: over water op warme dagen

Halve liter vocht uitademen

Ons lichaam bestaat voor 60% uit water. Met dat gegeven in ons achterhoofd is het niet zo gek dat we maar maximaal 1 week zonder water kunnen (in tegenstelling tot voeding, dat we zelfs een maand kunnen missen. Desalniettemin, ook van essentieel belang natuurlijk.). Niet alleen ons lichaam an sich, ook onze hersenen (80%!) en botten (20%) bestaan deels uit water. Het is daarom belangrijk om goed te drinken en te hydrateren, in het bijzonder in de zomermaanden. Op warme dagen verliezen we logischerwijs meer vocht dan in de winter. Wist je bijvoorbeeld dat je – naast transpiratie en ontlasting – al ongeveer een halve liter vocht verliest via uitademing?

Interne thermostaat

Water drinken – en dus voldoende hydrateren – is van grote invloed op een goede gezondheid. Het zorgt ervoor dat voedingsstoffen en hormonen onze organen bereiken, dat onze cellen voorzien worden van zuurstof, maar ook dat afvalstoffen via de nieren en blaas ons lichaam weer uit gaan. Ook werkt onze interne thermostaat op basis van water: warmt het lichaam op (door te sporten, of op een hete zomerdag), dan neemt het water de warmte op en zorgt er door middel van transpiratie voor dat ons lichaam vanzelf weer afkoelt. Inventief en doeltreffend.

Wat is voldoende hydrateren?

Wanneer je te weinig water binnen krijgt, kun je een aantal klachten ervaren. Voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld vermoeidheid, hoofdpijn, gewrichtspijn of spierpijn, concentratieproblemen of een minder soepele en doffe huid. Maar een watertekort kan bijdragen aan een verhoogd cholesterol, astmatische klachten of allergieën. Kortom: water is nog veel belangrijker voor ons lichaam dan we vaak al weten! Hoeveel water je precies nodig hebt, verschilt van persoon tot persoon en is afhankelijk van je lichaamsgewicht. Met een simpele rekensom weet je precies waar je aan toe bent: gewicht in kg x 33 = …ml water dat je dagelijks moet drinken.

Water drinken en sporten

Ook tijdens het sporten is hydrateren een must. Het beste is om een half uur voordat je gaat sporten goed te drinken. Als je een uur of langer gaat trainen raadt het voedingscentrum aan om ook tijdens het sporten te blijven drinken. Krijg je tijdens je workout dorst? Dan is dat een teken dat je eigenlijk te weinig vocht binnen gekregen hebt – en er dus met transpireren in verhouding teveel vocht verloren is gegaan. De kleur van de urine na het sporten is een goede graadmeter, aldus de website van het voedingscentrum (donker? = de volgende keer meer drinken!).