Jennie

Wil je ook lekker actief blijven?

Vind je het leuk om meer te lezen over wat bewegen voor jou kan doen en hoe anderen in beweging blijven? Laat dan vrijblijvend je e-mailadres achter.

Het is een mooie dag. De zon schijnt, de vogels fluiten. Het is heerlijk weer. Jennie (66) heeft net gesport en wij hebben een afspraak met haar om te horen hoe het haar gelukt is om sporten in haar wekelijkse routine te krijgen en wat sporten voor haar betekent. 

Mijn naam is Jennie

Kun je ons meenemen in jouw sportverleden?
Jennie moet lachen. “Daar kan ik kort over zijn. Mijn sportverleden is zeer beperkt. Sporten is mij niet met de paplepel ingegeven. Mijn ouders waren altijd hard aan het werk en hadden geen tijd om te sporten.

In mijn jeugd werd er ook anders naar gekeken. We wisten toen niet wat we nu wel weten: dat regelmatig sporten, gezond eten en voldoende slapen heel belangrijk voor je zijn.”

Ze vervolgt: “Ik ben zelf pas actief gaan bewegen toen ik kinderen kreeg en zij verschillende sporten gingen uitproberen. Hun enthousiasme inspireerde mij om ook in beweging te komen. Al gauw merkte ik dat sporten om het sporten niet werkt voor mij.

Dan bedenk ik steeds een ander, voor mij ‘zwaarwegend’ argument, om niet te hoeven gaan. Maar doe ik iets wat ik leuk vind, dan houd ik het vol en kost het mij geen moeite. Ook vind ik het fijn om niet vast te zitten aan één moment in de week. 

Ik sport sinds 4 jaar bij GO

Wat heeft ervoor gezorgd dat je nu meerdere keren per week sport?
“De natuur speelt voor mij een doorslaggevende rol om sporten leuk te vinden én vol te houden. Ik word echt heel blij van groen: lopen in het groen, kijken naar het groen. Heerlijk om de vogels te horen fluiten en de natuur te zien veranderen. Daarbij is de begeleiding voor mij van essentieel belang. Het liefst door iemand die weet dat ik geen twintig meer ben, daar naar handelt en mij daar niet steeds op wijst. Ik hoef niet meer de snelste of de sterkste te zijn. Ik wil gewoon graag gezond ouder worden en daar hoort regelmatig sporten wat mij betreft absoluut bij. Nu ik ontdekt heb wat ik belangrijk vind, kost het mij geen moeite meer. Ik voel me echt heel energiek en sterk”.

Merk je lichamelijke veranderingen?
Zeker! Ik heb een beetje een zwakke rug. Na een flinke fietstocht of stevige wandeling zat ik ‘s avonds op de bank met een branderig gevoel in mijn onderrug. Sinds ik één, twee en soms zelfs drie keer in de week sport, is die pijn volledig verdwenen. Hetzelfde geldt voor mijn knieën. Ik kon me super ongemakkelijk voelen wanneer ik onder luid gekraak opstond uit een stoel. Dat is verleden tijd. Ik voel mij fitter, sterker en daarmee een stuk zelfverzekerder. Ik zou niet meer zonder mijn sportmomenten kunnen”, lacht ze. “Zelfs als we op vakantie gaan, neem ik mijn Ipad mee om lekker mijn oefeningen te kunnen doen. Had je mij dit een aantal jaar geleden verteld, dan had ik je uitgelachen”.

Welke tip heb jij voor actieve senioren?

“Ga op zoek naar een sport die bij je past. Dan zie je vanzelf dat je echt niet super sportief hoeft te zijn om sporten leuk te gaan vinden en in je routine te krijgen. Het levert je uiteindelijk zo ontzettend veel positiviteit op dat het zonde is om het niet te doen”.

Ja, ik ontvang graag meer informatie over bewegen

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Nieuwsbrief
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

De voordelen van regelmatig bewegen

Vind je het leuk om meer te lezen over wat bewegen voor jou kan doen en hoe anderen in beweging blijven? Laat dan vrijblijvend je e-mailadres achter.

Inloggen Buiten Sporten

Inloggen voor Online Sporten